In de lessen van Dans & Balletstudio Geraldine wordt de bewegingspedagogiek van Sherborne toegepast. Deze bewegingspedagogiek laat kinderen en volwassenen ervaren dat samen bewegen, de samenwerking, hechting en ontwikkeling van het eigen individu bevorderen.

Veronica Sherborne

Veronica Sherborne (1922-1990) was oorspronkelijk gymdocent en fysiotherapeut. In eerste instantie maakte zij haar oefeningen voor kinderen van het speciaal onderwijs met een ontwikkelingsachterstand op mentaal, emotioneel, fysiek en/of lichamelijk vlak. Tijdens de samenwerking met reguliere scholen zag ze positieve kruisbestuiving tussen speciaal en regulier onderwijs. Er kwam meer begrip en tolerantie voor elkaars mogelijkheden. Ook in het regulier onderwijs verbeterde het klimaat in de groep doordat de deelnemers hun eigen kracht gingen ervaren. Ook ontdekte zij de vele mogelijkheden die ontstaan door die eigen kracht aan een ander toe te vertrouwen.

Sherborne heeft tijdens de ontwikkeling van haar bewegingspedagogiek intensief samengewerkt met de bekende choreograaf Laban. Laban heeft alle bewegingen die een mens kan maken gecategoriseerd.

Uitgangspunt van Sherborne

Alles is een mogelijkheid! Niets is goed en niets is fout. In Nederland wordt deze specifieke bewegingsmethodiek onder andere ook in de pleeg- en adoptiezorg aangeboden om de hechting tussen ouder en kind te bevorderen. In de lessen van Dans & Balletstudio Geraldine worden de bewegingsspellen van Sherborne verwerkt tijdens de improvisatie- en samenwerkingsopdrachten.

Meer informatie vindt u op de internationale Sherbornesite: www.sherborne.org.uk